Warning: Undefined array key "https://etula.fi/angeltool/" in /var/www/fs2/28/tietojoh/etula2017/wp-content/plugins/wpa-seo-auto-linker/wpa-seo-auto-linker.php on line 192

Aikaisemmassa postauksessa Pitch & Pitchaus – Mikä on pitch ja pitchaus? käsittelin perusterminologiaa ja sitä miksi pitch on tärkeä. Samalla lupasin kirjoittaa seuraavan tekstin siitä, mikä on hyvä pitch ja miten hyvä pitch rakentuu. En käsittele tässä tekstissä pitchin esittämiseen liittyviä asioita, kuten rytmitystä, äänen voimakkuutta, esiintyjän liikkumista tmv. huolimatta siitä, että ne ovat äärettömän hyviä tehostekeinoja viestin perille menemiseksi, vaan keskityn puhtaasti hyvän pitchin struktuuriin.

Hyvässä pitchissä on olennaista, että se on niin selkeä että mummosikin ymmärtää mistä puhut ja se noudattaa systemaattista struktuuria. Tällöin kuulijan on helppo ostaa sanomasi pala kerralla. Kun katson sijoitusta hakevia tai saaneita yrityksiä Fibanin tietokannasta, niin voin todeta että suurin osa niistä etenee juuri tällä struktuurilla. Jokainen sijoittaja on opetettu kuuntelemaan tarina samassa formaatissa – tutulla tavalla.

Kaikki lähtee ongelman kuvaamisesta. Jos et osta ongelmaa, et voi ostaa ratkaisua. Ja jos et osta ratkaisua, niin et voi ostaa markkinoita, ansaintaa jne. Eli näin homma etenee:

1. Huomiosivu – Hyvä pitch

Hyvässä pitchissä huomiosivulla, eli ensimmäisellä sivulla pitäisi näkyä yrityksen nimi sekä yhden lauseen tiivistelmä, mitä yrityksenne tekee. Tämä on kalvo, jonka jokainen paikallaolija katsoo. Riippuen siitä, miten mielenkiintoiseksi he sen kokevat, niin jatkavat kuuntelua.

2. Ongelma

Ongelman määrittely on kaikista vaikein ja haastavin, mutta myös ylivoimaisesti tärkein asia. Ongelman määrittelyssä auttaa, että miettii kenellä ongelma on? Milloin se on? Miten iso se on? ja mikä se on? Hyvä ongelma on konkreettinen, ymmärrettävä ja menee vähän kuulijan ihon alle.

3. Ratkaisu

Jokainen ratkaisu pystytään kuvaamaan yhdellä kalvolla. Liian usein näen esityksiä, jossa 8/10 kalvosta kerrotaan yrityksen tuotteesta/palvelusta ja sen kaikista yksityiskohdista. Ne eivät ole olennaisia pitchissä. Olennaista on kertoa miten esitetty ongelma ratkaistaan.

4. Markkinapotentiaali

Markkinoiden markkinapotentiaalin pystyy kuvaamaan parhaiten ja helpoiten kartan päälle. Samalla pystyy kertomaan mihin markkinoihin ja milloin yrityksen on aikomus edetä. Markkinapotentiaalista puhuessa on hyvä ymmärtää, että markkinapotentiaalia on monen tasoisia. Esimerkki tästä on TAM-SAM-SOM jako.

5. Ansaintamalli – talous

Kun potentiaali on myyty, niin ansaintamallin avulla vakuutat kuulijan siitä, että kentälle voi rakentaa tuottavaa liiketoimintaa. Ansaintamalleja on olemassa kymmeniä erilaisia.  Hyvä ansaintamalli poikkeaa jotenkin muista ja luo kilpailuedun lähteen. Talouden puolelta tärkein tieto on milloin break even saavutetaan. Onko se nyt vai viiden vuoden päästä.

6. Kilpailijat

Jokaiselle ratkaisulle, joka ratkaisee olemassa olevaa ongelmaa on AINA kilpaileva vaihtoehto. Kilpailijoita voi erotella joko taulukon tai jonkin kuvion avulla. Taustalle on hyvä tehdä laajempi kooste ja kerätä tähän vain keskeisimmät asiat. Kerro miten erottaudut kilpailijoista ja olet niitä parempi. Huomioithan, että parhaat erottuvuustekijät ovat yleensä muualla kuin tekniikassa, ominaisuuksissa tai teknologiassa.

Kaikki toiminta lähtee tiimistä. Tässä kohtaa on aika esitellä teidän tiimi ja kertoa ketä olette – Mksi olette mielestänne paras porukka ratkaisemaan esitettyä ongelmaa ja luomaan yrityksestä menestystarinan. A-luokan tiimi toteuttaa B-luokan idean, mutta ei toisinpäin. Huomioithan, että omistusosuudet ja -suhteet ovat Suomessa julkista tietoa ja tärkeä info sijoittajille. Kumppanuusyritykset eivät ole osa tiimiä.

8. Tulokset

Tähän asti kaikki on ollut puhetta ja tyhjien tynnyreiden kolistelua. Nyt pitää osoittaa että teidän tiimillä syntyy tuloksia. Saatte jotain aikaiseksi. Kuvaa saavutukset ja vakuuta viimeisetkin epäilijät..

9. Tarve

… ja kun lopuksi kerrotaan miksi juuri tälle yleisölle haluttiin esittää tämä ratkaisu ja mitä halutaan, niin jono on valmis ständillesi. Sijoittajille tehdyssä esityksessä on hyvä kertoa paljonko rahaa on vailla, mikä on yhtiön arvostus, mitä osaamista sijoittajilta halutaan sekä mihin yrityksiin kontakteja. Asiakkaille taas voi esittää juuri heille kohdistetun tarjouksen tai ehdotuksen yhteistyöstä. Ilman pyyntöä pidetty esitys on ajanhaaskausta molemmin puolin.

10. Lopetussivu

Tämä sivu jää pisimmäksi ajaksi esille koko yleisön nähtäville. Mieti mikä on tärkein viesti, mitä haluat välittää. Voit lopettaa joko edelliseen tai kasata ihan oman koosteen / kokonaisuuden. Olennaista tällä sivulla on, että jostakin löytyvät yhtiön nimi, sinun nimesi ja yhteystietosi.

Helppo juttu eikö? Totuus on kuitenkin, että jokaisen sivun/sliden eteen on tehtävä vähintään 1-2 päivää töitä ja taustalla voi olla monenlaisia excel harjoitteita tai analyysejä. Kiteytys pitää vain pystyä tekemään tähän formaattiin ja tuossa järjestyksessä. Hyvin tehdyn pitchin tunnistaa siitä, että

a) tekijä saa esitettyä sen juuri siihen aikaan kun hänelle on annettu aikaa

b) mistä tahansa kalvosta voi puhua tarvittaessa vaikka tunnin.

Tästä vain struktuurin mukainen pitch pohja suomeksi tai pitch pohja englanniksi ja asioiden kimppuun! Ja kun pitch on valmis.  Enkelisijoitusopas luettuna. Niin siten vain hakemusta Fibanille sisään.

Menestysmatriisi

Tiimin rakentamisen työkalu

.

#Angeltool

Startup yrityksen valuaatiotyökalu

.

Pitch esittelypohja (pptx)

Suomeksi ja Englanniksi

.

Opas enkelisijoituksen hakemiseen

Suomeksi ja Englanniksi

.