Menestysmatriisi – Tiimin rakentamisen apuväline2017-08-22T13:11:21+02:00

Menestysmatriisi – Tiimin rakentamisen apuväline

Alla esitettyä menestysmatriisia voidaan käyttää start-up yrityksen tiimin arvioinnissa. Se ei ole mittaristo tai seurannan väline, vaan työkalu tutkia onko meidän yrityksellä riittävä osaamis- ja verkostopääomaa. Toisin sanoen se vastaa kysymykseen: Onko meidän yrityksessä oikeat henkilöt menestyäksemme markkinoilla?

Tiimin osaamistarve lähtee yrityksen visiosta – Tarkastele tiimisi potentiaalia siten aina yrityksesi tavoitteisiin peilaten. Mitä tavoittelemme? Millaisia taitoja ja osaamista tarvitsemme, jotta tavoite saavutetaan?

  1. Yrityksen Visio eli tässä yhteydessä 3 -5 vuoden päähän asetettu KONKREETTINEN tavoite.
  2. Määrittele 5-7 sellaista pehmeää taitoa/ osaamista/ menestystekijää, joita yrityksesi tarvitsee tavoitteen saavuttamiseksi. (Esim. neuvottelutaito, sosiaaliset taidot, luottamuspääoma, esiintyminen.)
  3. Määrittele vastaavasti 5-7 kovaa menestystekijää, joita tarvitaan yrityksesi tavoitteen saavuttamiseksi. (Esim. rakennustekniikka, C# -ohjelmistokieli, lineaarinen optimointi, kukkien sidonta.) Nämä ovat yleensä semmoisia, joita voi oppia koulussa.
  4. Kirjaa vasempaan reunaa ryhmittäin yrityksesi a) omistajat, b) työntekijät ja c) neuvonantajat ja hallitus.
  5. Arvio jokainen henkilö miinus kolmesta kolmeen, minkä verran hänellä on osaamista kustakin osa-alueesta. Tämä voidaan tehdä myös vertaisarviointina.
  6. Laske jokaisen henkilön plussat ja miinukset yhteen. Näet mikä on kyseisen henkilön lisäarvo kokonaisuudessaan yhtiölle.
  7. Laske jokaisen osa-alueen plussat ja miinukset yhteen. Näet mikä osa-alue on vahvuutenne ja mihin tarvitsette lisäresursseja.
  8. Etsi henkilöitä, jotka ovat motivoituneita ja täydentävät osaamistarpeenne. Liitä heidät tiimiinne!

TAHTO x OSAAMINEN x ROHKEUS = MENESTYS

Jos arvioit jokaisen osa-alueen 0-3 ja kerrot arvot keskenään saat tuloksen.

Suunnanmuutos – Me muutamme suunnan

Olemme vuosien varrella kehittäneet professori Marko Vänskän osaamispääomasijoittamisen toimintamallia ja tapaa Suomeen. Tehneet termin tutuksi siten, että kaikki toimijat tietävät jo sen käsitteenä. Terminologia on levinnyt myös julkisten rahoittajien kuten Business Finlandin ja ELY-keskuksen julkaisuihin. Osaamispääomasijoittaminen ei yksin kuitenkaan ole riittävä. Se tarvitsee rinnalle aina joko passiivista pääomaa tai muita aktiivisia omistajia. Olemme myös tulleet siihen tulokseen, että emme myöskään halua tehdä asioita pelkästään tuottojen ja kasvun takia, vaan haluamme toiminnallamme vaikuttaa siihen, että maailma olisi entistä parempi paikka lapsillemme. Prosessi on ollut pitkä, mutta lopputulos on selkeä. Me muutamme omaa suuntaamme. Yrityksen suunnanmuutos tarkoittaa tilannetta, jossa yrityksen suunta [...]

Hyvä Pitch – Näin rakennat hyvän Pitch-esityksen

Aikaisemmassa postauksessa Pitch & Pitchaus – Mikä on pitch ja pitchaus? käsittelin perusterminologiaa ja sitä miksi pitch on tärkeä. Samalla lupasin kirjoittaa seuraavan tekstin siitä, mikä on hyvä pitch ja miten hyvä pitch rakentuu. En käsittele tässä tekstissä pitchin esittämiseen liittyviä asioita, kuten rytmitystä, äänen voimakkuutta, esiintyjän liikkumista tmv. huolimatta siitä, että ne ovat äärettömän hyviä tehostekeinoja viestin perille menemiseksi, vaan keskityn puhtaasti hyvän pitchin struktuuriin. Hyvässä pitchissä on olennaista, että se on niin selkeä että mummosikin ymmärtää mistä puhut ja se noudattaa systemaattista struktuuria. Tällöin kuulijan on helppo ostaa sanomasi pala kerralla. Kun katson sijoitusta hakevia tai saaneita [...]

By |lokakuu 19th, 2018|Kasvu ja strategia, Rahoitus ja talous, Sijoittaminen|

Pitch & Pitchaus – Mikä on Pitch ja Pitchaus?

Viimeisten vuosien aikana olemme kouluttaneet pitchausta sadoille yrityksille ympäri Suomea ja tehneet kymmeniä pitchejä. Emme kuitenkaan vieläkään ole löytäneet keinoa, miten yritykselle pystytään ennalta kertomaan miksi ja miten tärkeä hyvin tehty pitch on. Liian usein se on nähty vain hienosäätönä esittää yrityksen asiat sijoittajille ja itse esitystekniikkana. Pitch tekemisen aloittaminen on saattanut tuntua jopa vastenmieliseltä ja höpöhöpö hommalta, mutta kun työskentelyssä on päästy vauhtiin ja pitch-deck on tullut valmiiksi, niin huomataan että koko yrityksen viestintä ja suunta on muuttunut entistä paremmaksi, tarkemmaksi ja ennen kaikkea ymmärrettäväksi.  Pitch on siis paljon muuta kuin vain sijoittajille tehty esitys rahoituksen hakemiksi! Pitch [...]

By |huhtikuu 9th, 2018|Rahoitus ja talous, Sijoittaminen, Yrittäminen|
Go to Top