Menestysmatriisi – Tiimin rakentamisen apuväline 2017-08-22T13:11:21+00:00

Menestysmatriisi – Tiimin rakentamisen apuväline

Alla esitettyä menestysmatriisia voidaan käyttää start-up yrityksen tiimin arvioinnissa. Se ei ole mittaristo tai seurannan väline, vaan työkalu tutkia onko meidän yrityksellä riittävä osaamis- ja verkostopääomaa. Toisin sanoen se vastaa kysymykseen: Onko meidän yrityksessä oikeat henkilöt menestyäksemme markkinoilla?

Tiimin osaamistarve lähtee yrityksen visiosta – Tarkastele tiimisi potentiaalia siten aina yrityksesi tavoitteisiin peilaten. Mitä tavoittelemme? Millaisia taitoja ja osaamista tarvitsemme, jotta tavoite saavutetaan?

  1. Yrityksen Visio eli tässä yhteydessä 3 -5 vuoden päähän asetettu KONKREETTINEN tavoite.
  2. Määrittele 5-7 sellaista pehmeää taitoa/ osaamista/ menestystekijää, joita yrityksesi tarvitsee tavoitteen saavuttamiseksi. (Esim. neuvottelutaito, sosiaaliset taidot, luottamuspääoma, esiintyminen.)
  3. Määrittele vastaavasti 5-7 kovaa menestystekijää, joita tarvitaan yrityksesi tavoitteen saavuttamiseksi. (Esim. rakennustekniikka, C# -ohjelmistokieli, lineaarinen optimointi, kukkien sidonta.) Nämä ovat yleensä semmoisia, joita voi oppia koulussa.
  4. Kirjaa vasempaan reunaa ryhmittäin yrityksesi a) omistajat, b) työntekijät ja c) neuvonantajat ja hallitus.
  5. Arvio jokainen henkilö miinus kolmesta kolmeen, minkä verran hänellä on osaamista kustakin osa-alueesta. Tämä voidaan tehdä myös vertaisarviointina.
  6. Laske jokaisen henkilön plussat ja miinukset yhteen. Näet mikä on kyseisen henkilön lisäarvo kokonaisuudessaan yhtiölle.
  7. Laske jokaisen osa-alueen plussat ja miinukset yhteen. Näet mikä osa-alue on vahvuutenne ja mihin tarvitsette lisäresursseja.
  8. Etsi henkilöitä, jotka ovat motivoituneita ja täydentävät osaamistarpeenne. Liitä heidät tiimiinne!

TAHTO x OSAAMINEN x ROHKEUS = MENESTYS

Jos arvioit jokaisen osa-alueen 0-3 ja kerrot arvot keskenään saat tuloksen.

Valuaatio ja siihen liittyvät käsitteet

Yleisesti termillä valuaatio tarkoitetaan yhtiö arvoa ennen omistusjärjestelyitä eli pre money valuaatiota, niissä tilanteissa kun yhtiöön ollaan hankkimassa lisää omistajia. Omistusjärjestelyjen jälkeiseen valuaatioon viitataan termillä Post money valuaatio. Suhde näiden välillä menee seuraavasti: Omistusjärjestelyä edeltänyt valuaatio (=Pre money valuation) + Pääomasijoitus (Private equity investment) + Osaamispääomasijoitus (Sweat equity investment) + Verkostopääomasijoitus (Network equity investment) = Omistusjärjestelyn jälkeinen valuaatio (=Post money valuation) Uuden omistajan saama prosentuaalinen omistusosuus lasketaan omistusjärjestelyn jälkeisestä valuaatiosta. Eli jos uuden omistajan sijoitus on arvoltaan yhteensä esimerkiksi 4 rahaa ja yhtiön valuaatio (=pre money valuaatio) on ollut 6 rahaa, niin omistusjärjestelyjen jälkeiseksi valuaatioksi (post money valuaatio) tulee 10 [...]

By | marraskuu 21st, 2017|Rahoitus ja talous, Sijoittaminen|

Paras rahoitusratkaisu syntyy eri rahoituslähteitä yhdistelemällä

Liian usein huomaan yllättyväni siitä, että ihmiset ajattelevat yrityksen rahoituksen olevan sama asia kuin pankkilaina. Onneksi asia ei kuitenkaan ole niin yksitahoinen. Meillä on Suomessa tarjolla valtava määrä erilaisia rahoitusvaihtoehtoja ja etenkin kanavia, joita voi hyödyntää eri tilanteissa. Toisinaan taas olen kuullut yrittäjien ihmettelevän rahoittajaa, kun tämä ei ole ymmärtänyt miten varma ja tuottoisa kohde olisi ollut tarjolla. Monesti kyse on kuitenkin vain kohtaanto-ongelmasta, jossa hakija ja rahoittaja puhuvat eri kieltä. Ymmärtämällä eri rahoitusvaihtoehdot ja rahoittajan motivaatio, tältä voidaan välttyä. Karkeasti ottaen yrityksen vaihtoehdot ovat sijoitus, laina (vakuudellinen tai vakuudeton) ja lahjoitus (tuki). On täysin tilanteesta riippuvainen, mitä rahoitusta voi [...]

By | syyskuu 14th, 2017|Muu|

Valuaatiokuilu (Valuation gap) ja sen poistaminen

Toisinaan sijoittajan ja yrittäjän välillä näkemysero yrityksen valuaatiosta poikkeaa merkittävästi toisistaan. Sijoittaja optimoi tuottoja ja haluaa minimoida valuaation, kun taas yrittäjä haluaa maksimoida omistusosuuttaan ja maksimoi valuaation.  Näkemysero yrityksen valuaatiosta on yksi merkittävimpiä sijoitusneuvottelun keskeyttäviä tekijöitä, joista on paljon tutkmustietoakin (ks. esim. Mason & Harrison 1996; Lumme et al. 1998; Feeney et al 1999). Tilanteissa, jossa sijoituskohde on erityisen kiinnostava, virheellinen valuaatio ei keskeytä neuvotteluja välittömästi, vaan vaikeuttaa ja monimutkaistaa niitä. Tällöin sijoitus joko kariutuu automaattisesti tai sen poistamiseksi voidaan käyttää eri menetelmiä tai niiden yhdistelmiä. Perustapoja, joilla valuaation voidaan vaikuttaa ovat: Perustajaosakkaiden palkat ja palkitseminen sekä Vesting-ehdot Hallituspaikat Osakkeiden [...]

By | toukokuu 14th, 2017|Rahoitus ja talous, Sijoittaminen|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.